RAKENNUSAJAN TAPAHTUMISTA KERTOVA KIRJOITUS, JOKA SISÄLTÄÄ KOMMELLUKSIA, HUUMORIA SEKÄ VALTATAISTELUA POMON JA HANSLANKARIN PAIKASTA. KIRJOITUS VOI SISÄLTÄÄ JOPA RAKENNUSINFOA. TAPAHTUMIEN TAKANA HULLUIHIN PROJEKSTEIHIN HURAHTAVA PARISKUNTA,JOKA VANHOILLA PÄIVILLÄ PÄÄTTI RAKENTAA TALON PARAISTEN PERUKOILLE. VASARAT JA NAULAT TAIPUKOON, TÄÄLTÄ TULLAAN!
keskiviikko 31. joulukuuta 2014
torstai 25. joulukuuta 2014
HILJAISTA
Rakennustyömaa rauhoittui Jouluun - ei pauku vasara, ei hakkaa leka eikä nosturi surise.
Kaunis ilma houkutteli, kylmyydestä huolimatta, meidät valokuvaretkelle Sattmarkiin.
Loppupäivä onkin mennyt kirjan ja ruokien välissä sukkuloiden.
Kaunis ilma houkutteli, kylmyydestä huolimatta, meidät valokuvaretkelle Sattmarkiin.
Loppupäivä onkin mennyt kirjan ja ruokien välissä sukkuloiden.
keskiviikko 24. joulukuuta 2014
JOULUKSI KOTIIN!
tiistai 23. joulukuuta 2014
MITÄS MÄ TEEN?
Lauantai 20.12. Suljin kampaamon oven
kahden jälkeen. Heilautin olalle aniliininpunaisen kassin, jossa oli remppavaatteet.
Marie oli vastassa Audilla ja ajoin
hänet kotiin. Vahdinvaihto.
Ajoin Sydmoon ja vedin auton parkkiin.
Talo alkoi näyttää talolta. Wau.
Astelin konttiin ja avasin finnfoamista
tehdyn iglun oven.
Pöydällä lojui lounaslautaset. Loput
ruoat olivat unohtuneet pöydälle.
Uusi kahvikeitin alkoi näyttää
pinttyneeltä ja keksipaketti oli unohtunut auki.
Roskakori pursusi tavaraa ja kompostiin
menevä sankko oli tyhjennetty ties milloin.
No, raksa mikä raksa – nyt ei ole
aikaa siivota.
Vedin pitkät kalsarit jalkaan, kolme
kerrosta puseroita, kaulahuivin ja pipon. Turvakengät villasukkien
kavereiksi ja paksut työhanskat käteen. I am ready.
Kipaisin kontista työmaalle ja näin
kätevästi kävi ammatinvaihto muutamassa minuutissa.
Kiipesin harkoista ja eurolavoista
tehdyt portaat ylös ja olin talon sisällä.
Mitäs mä teen?
Lyhyt oppimäärä hirsirakentamisesta
:
Hirret ladotaan kierros kerrallaan.
Hirren päällä oleviin uriin tulee
tiiviste (paisuva) ja samoin nurkkiin.
Nosturin päässä on liinat, joissa on
metalliset tapit. Tapit asetetaan hirsissä oleviin reikiin ja
nostettaessa ne ”piukoittuvat ” kannattaen hirttä.
Hirsi nostetaan edellisen päälle,
asetetaan paikalleen ja koko sakki painoksi päälle. Moukaria,
kiroilua tai jippii huutoja.
Hirsissä oleviin reikiin hakataan
pystysuunnassa puisia tappeja (olisko puolen metrin mittaisia), jotka
sitovat kerrokset toisiinsa. Tappirivit vaihtavat paikkaa, jotteivat
ne olisi aina samassa kohdassa.
Hirsiin on porattu valmiiksi myös
sähköjohdoille paikat (jos olet muistanut lähettää
sähkösuunnitelman ajoissa) ja niihin ei olisi suotavaa laittaa
tappia, muuten voi olla talossa pimeää.
Meitä oli kaksi teippaamassa +
nosturikuski+ 3-4 miestä tapittamassa ja asentamassa, eikä yksikään
pyöritellyt peukaloita.
maanantai 22. joulukuuta 2014
HENTIN JOULUPALAPELI
Ensimäinen osa hirsistä tupsahti
myöhäisenä iltana tontille. Kuski sai pilkkopimeästä huolimatta
purettua kuorman oikealle tontille ja oikeille alustoille. Sinne ne
jäivät vetämään hirsiä, ne meidän seinät.
Hirsien matka oli ollut pitkä, sillä
Honkatalot-tehdas sijaitsee Ritola-Töysässä, siellä lähellä
kuuluisaa kyläkauppiasta.
Toinen kuorma saapui seuraavana päivänä
ja Hentti vastaanotti kuorman ja kahvitti Karin.
Karin mielestä kuorman tuonti ja purku
sujui helposti, sillä tie oli hyvä, piha leveä sekä hyvät alustat hirsille.
Edellinen reissu kun oli ollut saareen,
jonne mentiin lautalla ja vain nuppikuorman kanssa. Kuorman purku
keskelle metsää oli haastavaa ja pihalta piti peruuttaa
kahdenkilometrin verran, kun kääntymään ei päässyt.Lisäksi piti hakea perävaunusta lisää tavaraa ja tehdä sama uusiksi!
Ei sitä varmaan moni rakentaja
ajattele, miten monta kuormaa tontille täytyy tuoda isoilla
autoilla.
Tuskin mekään, ellei Bobbe olisi
valaissut asiaa.
Nyt ainakin kuskit ilahtuvat, kun heidän
työ ei vaikeudu turhaan.
Oli kuin jouluaatto, kun aloimme avata
hienosti suojattuja paketteja.
Kauniita hirsiä olivat tehtaalta
lähettäneet. Paketteja avatessa tuli ihanan puun tuoksu.
Olen aina pitänyt puun tuoksusta,
liekö isoisän geenejä veressä, sillä hänhän oli kirvesmies.
( punnertivat ja puhisivat) ontelolaatan päälle, joka oli puhdistettu huolellisesti.
Siitä se alkoi. Voin vain kertoa, että
hirret painoivat. Painotan sanaa painoivat!
Kuskin mukaan 30 kg/metri. Mutta oli
niin tai näin, 9 metriä pitkiä hirsiä ei montaa käsivoimin
nostele.
Ajattelimme, josko saisimme muutamat
alimmat hirret paikoilleen ja työn käyntiin ennen kuin nosturi
tulisi.
Begi kävi tarkistamassa, jotta kaikki lähti alusta lähtien oikein.
Begi kävi tarkistamassa, jotta kaikki lähti alusta lähtien oikein.
Ristimittoja otettiin, jottei tulisi
Pisan tornia.
Elias ja Roba tulivat talkoisiin
hauiksineen. Pikkuhiljaa hirret siirtyivät oikeille paikoille.
Moni ihmettelee, miksi näin vaikeasti
käsivoimin.. no onhan sukunimemme Hankalahti!
Tosiasiassa haluamme olla mukana
tekemässä, jotta tiedämme joka sentin tulevasta talosta.
Ja myönnettäköön, että olemme uteliaita oppimaan.
Mutta totta puhuen, kyllä hirsien
paino yllätti.
Keijo on rakentanut paljon hirrestä ja
nosturikuski Jorma on ollut myös paljon hirsityömaalla.
Joten meillä oli kaksi vankkaa
ammattilaista mukana.
Ilman heitä ei homma olisi onnistunut.
Me kaksi ja kokematon nosturikuski olisi ollut pommi yhdistelmä.
Joten jos sinäkin päädyt hirteen,
kannattaa olla ammattilaisia apuna, jos et ole ennen
kokeillut.(Suomenkieli on sitten hauska kieli)
Tosiasia on, että hirsirakentaminen
poikkeaa niin paljon tavallisesta rakentamisesta, että kannattaa
käyttää ammattilaisia.
Sitä varten talotehtailla on asentajia.Ei niitä turhaan ehdoteta talopaketteja myytäessä.
Sitä varten talotehtailla on asentajia.Ei niitä turhaan ehdoteta talopaketteja myytäessä.
torstai 18. joulukuuta 2014
sunnuntai 14. joulukuuta 2014
UUSI TIE SYDMOSSA - BELARUKSEN TIE
Ontelolaattojen väleihin jäävät raot valettiin umpeen ja harkon sivun & ontelolaatan väliin tuli vielä betonikakku, jonne Hentti oli tehnyt rautahärpäkkeitä.
Betonia tuli taas putken suusta ja vibralle mentiin perässä. Ylimääräinen kura vedettiin petkeleellä kasaan ja lopulta alas.
Viidestä kuutiosta kuraa valui kellariinkin, aina niitä rakoja jostain löytyy. Ja siivottavaa oli taas meikäläiselle.
Hentti yritti saada pressut pysymään kovassa tuulessa. Vedellä täytettyjä kanistereita roikkui joka puolella pessun kulmia ja silti tuuli halusi viedä pressut mennessään.
Puhallin laitettiin lämmittämään alapuolelta ja kaikki aukot peitettiin finnfoamilla.
Hullujen puuha sivusta katsottuna..
Nyt koko homma sai jäädä kuivumaan Itsenäisyyspäivän pyhiksi. (kirjailija ei ole aina reaaliajassa...)
Tällä viikolla Gert ja Ain muurasivat kellarin loput väliseiniä paikalleen ja Hentti järjesteli pihaa kuntoon. Sadevesijärjestelmä ja salaojat saivat paikkansa.
Talon ympärystä täytettiin, jotta tulevien hirsien nosto olisi helpompaa. Tontilla täytyy olla paljon tilaa, kun hirret tupsahtavat pihaan. Ja hyviä alustoja niille.
Mutta mikä parasta, täytön yhteydessä meidän tontille syntyi uusi tie - Belaruksen tie!
Voi olla, ettei posti löydä perille, jos tuon osoitteen korttiin laittaa..
Nimittäin tie on ihan Hentin mielikuvituksen tuotosta.
Mieleni tekisi laittaa katukyltti kyseiselle tielle.
Kuin kakun pursotusta |
Viidestä kuutiosta kuraa valui kellariinkin, aina niitä rakoja jostain löytyy. Ja siivottavaa oli taas meikäläiselle.
Hentti yritti saada pressut pysymään kovassa tuulessa. Vedellä täytettyjä kanistereita roikkui joka puolella pessun kulmia ja silti tuuli halusi viedä pressut mennessään.
Puhallin laitettiin lämmittämään alapuolelta ja kaikki aukot peitettiin finnfoamilla.
Hullujen puuha sivusta katsottuna..
Nyt koko homma sai jäädä kuivumaan Itsenäisyyspäivän pyhiksi. (kirjailija ei ole aina reaaliajassa...)
Tällä viikolla Gert ja Ain muurasivat kellarin loput väliseiniä paikalleen ja Hentti järjesteli pihaa kuntoon. Sadevesijärjestelmä ja salaojat saivat paikkansa.
Talon ympärystä täytettiin, jotta tulevien hirsien nosto olisi helpompaa. Tontilla täytyy olla paljon tilaa, kun hirret tupsahtavat pihaan. Ja hyviä alustoja niille.
Mutta mikä parasta, täytön yhteydessä meidän tontille syntyi uusi tie - Belaruksen tie!
Voi olla, ettei posti löydä perille, jos tuon osoitteen korttiin laittaa..
Nimittäin tie on ihan Hentin mielikuvituksen tuotosta.
Mieleni tekisi laittaa katukyltti kyseiselle tielle.
ONTELOLAATAT
Kiire, kiire ja kiire. Jotta kaikki
olisi valmista ennen ontelolaattojen tuloa, oli pojilla kova draivi
päällä.
Mutta kun keskiviikkoaamu 3.12 valkeni,
oli kaikki valmista. Tietty, olihan Gert,Ain ja Hentti laskeneet
siihen malliin.
Porrasaukko kellarikerroksen ja
keskikerroksen välillä oli peitetty ja tuettu hyvin, ettei kukaan
humahda siitä alas, ei edes betoni...
Ensin tontille saapui J.Simolan nosturi
Kaarinasta. Parkkeerasi vempaimen talon viereen. Pisti tallat alas.
Nosteli ohessa tuhannen kilon
ylimääräiset sementtisäkit pois sisältä. Onneksi Gert muisti
asian, muuten olisi ollut kova homma saada ne ulos käsipelillä.
Seuraavaksi tontille suhahti Parman
ontelolaatat puoliperävaunun kyydissä.
27 kappaletta ontelolaattoja
vaakatasoon pakattuna. Melkoinen painolasti. Ja hintaa niille kertyy
5000 euron kieppeillä. Mutta tuleepahan nopiaan valmista pintaa.
Yhdeksältä nosturi alkoi nostaa
laattoja, Arin huudellessa järjestystä rekan lavalta pojille .
Kuisti sai kunnian ottaa vastaan
ensimmäisen laatan.Siitä seuraavat 26 löysivät paikkansa
leveitten ”kynsien” kannatellessa laattoja yläilmojen halki.
Gert ja Ain hoitivat vastaanoton. Hentti sitoi raudoitushäkkejä
seuraavaa työvaihetta varten ja seurasi syrjäsilmällä tapahtumaa.
Parman rekka otti tiemme kurvin
suoraksi ja pölähti ojan puolelle.
Siinä ei Belaruksen voimat riittäneet
vetämään sitä pois.
Eikä ihmettely paljon auttanut, sillä
jumiin jäänyt nosturi veloittaa 90 e tunti. Plus Alv.
Joten hädissään Hentti soitti
Bobbelle. Kiltti kun on, niin tuli pyöräkuormaajalla hätiin. Sai
kuin saikin vedettyä rekan pois. Vajaa kaksi tuntia siinä meni
sählätessä ja nosturi odotteli taksan raksuttaessa... Pe- hanan
pe-hana... Kuka tämänkin laskun lopulta maksaa?
Tieltä ei ole suistunut toistaiseksi
kukaan kuski, eikä keliäkään voinut syyttää.
Mutta – summa summarum - nyt pääsi
katselemaan laattojen päältä näkymää, joka on joskus olohuoneen
ikkunoiden edessä.
Wau ja vielä kerran Wau.
Odotellaan vain aikaa, kun istutaan
katse pellolle suunnattuna Canonin linssin läpi ja kurjet
poseeraavat meille tietämättään...
Otin muutaman kuvan tontilla myöhään illalla. Oli valoisaa, sillä kuu valaisi niin hienosti.
Otin muutaman kuvan tontilla myöhään illalla. Oli valoisaa, sillä kuu valaisi niin hienosti.
lauantai 6. joulukuuta 2014
KELLARIKERROS
No mutta – kylläpäs pankin vaihto
sai vipinää ihmisiin (katso kommentit) Hyvä niin.
Ainahan asioita kannattaa pohdiskella
ja kuulla muitten kokemuksia. Niistä sitten muodostuu se itselle
parhaiten sopiva vaihtoehto.
Hei, mutta mennään välillä
tontille.
Siellä on tapahtunut viime aikoina
hurjasti!
Gert ja Ain hanslankareineen (Hentti ja
minä) ovat saaneet kellarin ulkoseinät muurattua ja valettua. Onpa
muutama väliseinäkin jo paikallaan.
Hauis kovana on kannettu valueristeharkkoa, betoniharkkoa, betonivaluharkkoa, lautaa, rautaa niin paljon, että ne ovat tulleet yöuniinkin.
Hauis kovana on kannettu valueristeharkkoa, betoniharkkoa, betonivaluharkkoa, lautaa, rautaa niin paljon, että ne ovat tulleet yöuniinkin.
Rautaa on mennyt kilometritolkulla ja
välillä tuntuukin, että rakennamme pommisuojaa.
Lähes kaikki harkkokasat ovat
hävinneet pihalta ja pian näyttää siltä, että tontille
valmistuukin Sydmon ainut kerrostalo - sen verran oudolta ylöspäin
nousevat seinät näyttävät pitkään matalana olleella tontilla.
Betoniauto on käynyt tontilla
täyttämässä valueristeharkkoja pariin otteeseen. Varmuuden vuoksi
olemme valaneet matalia kerroksia usein sen sijaan että valaisimme
koko korkeuden kerralla ja ehkä huonosti. Laitetaanhan sitä
ruokaakin alas mahaan useamman kerran päivässä...
Mutta kyllä täytyy myöntää,että Ari
Lindroos on valinnut hyvät työmiehet itselleen! Kaikki on mennyt
aikataulun mukaan ja seinät eivät ole sentintarkasti suorassa vaan
MILLINTARKASTI.
Ja aikatauluhan on ollut kireä, sillä pelkäämme pakkasta.
Ja aikatauluhan on ollut kireä, sillä pelkäämme pakkasta.
Villikissa Magnus ja Begi ovat pitäneet
hyvää kontrollia työnlaadusta.
Päivät ovat suunnilleen menneet tätä
rataa:
Herätys puoli kuusi. Oli sunnuntai
taikka maanantai.
Pilkkopimeässä saavumme tontille ja
sytyttelemme valoja.
Gert ja Ain laittavat myllyn käyntiin
ja virittelevät linjalankoja.
Minä ja Hentti pidämme huolta, että
muurattavaa riittää.
Ohessa koetamme kuumeisesti miettiä,
mitä vielä pitäisi huomioida, ettei vaan joku putki tai johto
unohtuisi.
Siivousta piisaa. Muovia ja tyhjiä
uretaanipulloja tulee urakalla, jotka joutavat roskiin.
Harmillista, kun kaikki pullot päätyvät
metallinkeräyksen sijaan sekajätteeseen ,sillä pulloihin jää
aina tavaraa sisälle.
Betonipöly lentää ilmassa, laikka ja
saha soi, mylly käy. Pihalle unohtunut Audi alkaa näyttää
betonikuorruteiselta.Kuka senkin ennättäisi pestä? Sisätilan
hiekasta saisi päiväkotiin varahiekkalaatikon.
Laminoidut pohjakuvat pysyvät kuivina
sateelta, mutta muurauslaastin pöly tekee niihin oman lisän.
Vetiset hanskat ja kuivuneet kädet
ovat rakentajan vakiovaruste. Työvaatteet ovat betonista kankeita.
Vetokejut junnaavat betonipölyn ansioista.
Aamu seitsemästä on hervottoman pitkä
aika 9 kahvitunnille, jota nautitaan kontin sisälle tehdyssä
”iglussa”.
Kontti on nimittäin pe–anan kylmä,
mutta keksimme käyttää ekovilla paaleja yhteen nurkkaukseen ja
Finnfoamista saimme loistavan katon. Joten pienellä lämmityksellä
saamme pausseilla nauttia lämpimästä iglusta.
Ylellisyytenä kierrätyskeskuksesta
ostettu mikro ja upouusi kahvinkeitin.
Työpäivät ovat kestäneet
iltamyöhään, mutta se on ollut sen väärtti.
Ja sää meillä talvirakentajilla –
sehän ei ole paljon poikennut alkukesän säästä. Juhannuksenahan
satoi lunta. Joten meillä on asiat vielä hyvin.
Siderautoja valueristeharkkoihin |
Hentin hauis kasvaa |
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)